dialekt vs slang

Tobias frågade i en kommentar till ordboksinlägget (det innan det här) om slang och dialekt inte var lite samma sak. Och även om han kanske inte har helt fel, då slang troligtvis är en del av en sociolekts ordförråd, så tycker jag att skillnaden är ganska stor.
Först skrev jag det här som en kommentar, men den blev så lång så jag bestämde mig för att göra den till ett inlägg istället.

nja, jag tycker inte man kan säga att dialekt är en form av slang. Dialekt är ju språkliga variationer som uppkommer över tid och dessutom ofta inte bara är skillda i ordförråd utan oftast även i uttal och inte helt ovanligt i grammatik. Slang däremot är informella ord som anses som "mindre värda" än det standardiserade ordförrådet. Det kan således finnas slang i förhållande till en dialekt, likväl som i förhållande till ett standardspråk.
Ta exemplet "drettig" från din mening. Det kan mycket väl vara ett accepterat ord på värmländska (jag gissar med något negativa konnotationer, i stil med "ful" eller "mindre stilig" eller varför inte "slampig". Jag kan inte värmländska så jag vet inte). Det ordet kontrasterar i alla fall mot rikssvenskans ord för samma betydelse, låt oss säga "ful", på samma sätt som det kontrasterar mot "ugly" i engelska. Detta om vi köper att värmländska är en dialekt av rikssvenskan.
Slang däremot kan tänkas ha uppstått både i värmländskan och "svenskan". Den här slangen har samma betydelse men med skild social status från standardordet inom dialekten. Kanske har värmländska ett ord som "mööket" som betyder samma sak som "dretti" men bara används av de häftiga kidsen i karlstad. På samma sätt som vi kan tänka oss att vi har ett slangord för det på rikssvenska, kanske "fuggly" (som dessutom skulle vara ett låneord). Slang uppstår alltså inom en dialekt eller ett språk medan dialekt är ett mycket större system som kontrasterar mot andra dialekter och språk...
Åtminstone är det här definitionerna så som jag förstått dem och skulle vilja driva i en diskussion.

Kommentarer
Postat av: Tobias

Vill bara kommentera med att drettig betyder skitig och inget annat =)
Kan vara så att det t o m stavas dretig, är inte helt säker.

2007-06-01 @ 14:29:26
Postat av: k-paw man

Ja där ser vi hur bra jag var på värmländska


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback