atsui dechuuuuuuu

Sommaren kommer snabbt här i Japan och den är inte nådig. Efter otroligt sköna april och ganska sköna mars kommer maj där det känns som att medeltemperaturen höjs med en grad om dagen och att någon står med en blomspruta för att se till att Tokyo är sådär äckligt fuktigt så att man alltid är lite blöt och kladdig oavsett vilka motågärder man försöker vidta. Det här är lite extra känsligt för mig som verkligen avskyr värme. Jag får svårt att tänka, kan inte följa med i undervisningen, gör irriterande fel på provet och blir överhuvudtaget en mycket otrevligare person. Åtminstone till det att jag vant mig lite vid värmen vilket tar en två, tre veckor. Fy! Jag vill ha den perfekta våren tillbaka. En annan enorm nackdel med den här värmen är att det är dyrt att kyla ner rummet med airconditionern. Så jag kommer antagligen få spendera mer och mer pengar på el. Vilket känns sådär lagom roligt.

För er som undrar över rubriken så är det japanska för "det är varmt!" skrivet på gulligt hamsterspråk (fråga inte). Fast egentligen är det varmare än varmt men det låter konstigt med "det är hett" tyckte jag så jag gjorde en fri översättning. Japanskan särskiljer (precis som svenskan i de flesta fall) mellan atatakai som egentligen är det ord som betyder 'varmt' och atsui 'hett'. Skillnaden är att man kan använda atsui på ett lite bredare sätt än svenskans hett. Åtminstone känns det så. Som kuriosa kan jag nämna att i skriftspråket skiljer man på två olika atsui och atatakai, ett tecken av varje ord som används om saker och ting och ett tecken av varje ord som används om väder och vind. Så för att kunna skriva varmt och hett i alla lägen på japanska måste man lära sig fyra tecken. Fint va!

Kommentarer
Postat av: Tobias

Är det inte sånt väder det kommer vara när vi kommer ner?

2007-05-24 @ 15:14:38
Postat av: k-paw man

jo, fast värre

Postat av: Tobias

Oh..... great.....

2007-05-24 @ 21:06:31
Postat av: Arktos

Argh! värme - jag kriperar. värme är hemskt, jag vet hur det är jag har samma problem.

2007-05-25 @ 00:20:22
URL: http://arktos.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback