ur om i (en gammal dagboksanteckning som jag tänkt mig den)

det här är skrivet i, ur, om, av, framför, bakom, omkring, på, vid en depression. en tyst desperat sökan efter mening. en avsaknad av gudstro och en brinnande önskan att få tro tillslut. tro på något: kärlek? (nej, den är för stor för mig) framtiden? (hur kan man tro på framtiden?) vänskapen? (så bräcklig så öm) familjen? (och när döden visar sitt fula tryne?). jag vill vara utom och inom och nog i mig själv. jag vill dela allt med någon i tvåsamhet, i ensamhet, i flersamhet. när leendet blir självklart är jag hel igen. om leendet blir självklart då är väl världen klar? jag vill hitta de självklara liknelserna: jag vill vara utan kroppen. en frustration för att allt hänger samman. kropp och själ. för vad är det ena utan det andra? och vad är det ena utom ett resultat av det andra? varför går det inte att dela? varför är huden alltid i vägen? det här är skrivet i desperation. det här är skrivet helt utan omskrivningar. jag vill vara ofrustrerad. jag vill vara självklar. jag vill vara hel. jag vill ha dig här. jag vill ha dig här. jag vill ha dig här. jag vill ha alla misstag ogjorda. jag vill ha alla fel rättade. jag vill rädda och räddas. jag vill att allt ska vara som förut (för förut var väl allt bra?). jag vill förändra allt. jag vill byta möbler, måla om, plugga rätt igen, byta kläder, byta liv. det här är skrivet istället för att skrika. det här är skrivet istället för att ge upp. jag har slutat tro (har jag någonsin trott). men jag tänker nöja mig. det finns sätt att vara nöjd på. jag ska nöja mig. jag ska nöja mig. det här är skrivet för att jag vet att den enda vägen är igenom.

Kommentarer
Postat av: arktos

svårt att kommentera på den här utan att känna att man våldför sig på något sätt - för vad kan man säga?



Men jag kan säga att jag känner igen mig. Men att det finns en väg igenom. Och även om det kan verka omöjligt är det bara att göra det. världen är ny varje dag. Utifrån den nya dagen måste man handla. Tyvärr är det nog så livet är.



Gör som ekorren, ta en nöt i taget.

2008-07-29 @ 10:10:11
URL: http://bjornaxen.wordpress.com/
Postat av: k-paw

jag vet inte vad man kan säga. i princip vad som helst tror jag. men det där med ekorren var bra. en skön liknelse lite mysig och helt rätt.

2008-07-31 @ 04:38:25
URL: http://kinapuffen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0