tunnelbana och rinkeby = sant?

Sitter på jobbet och läser om händelserna på Rinkeby och tenstas tunnelbanestation. Ungdomar har skjutit raketer och smällare inne på stationen. Även in i vagnar och på personal. Sjävklart är det oacceptabelt. och självklart måste SL göra något. Jag vet dock inte om stänga stationen (eller stationerna, om de bestämmer sig för att stänga Tensta också) är den bästa lösningen. Kanske förståelig på julaftonskvällen, när trafiken ändå är rätt begränsad och det är svårt att ordna fram ersättningstrafik.

Ali Esbati skriver i sin blogg om strukturell rasism och länkar det till att stationen kunnat hållas stängd så länge. Kanske har han en poäng i att problemet inte fått fortgå kring stationer befolkade med socioekonomiskt mer välbestälda grupper. Jag kan dock själv vittna om att stationer som Östermalmstorg och andra tätt trafikerade innerstadsstationer stängs ner då det bedöms nödvändigt. Det har hänt flera gånger när jag varit på jobbet att dessa stationer stängts ner på grund av extrema ordningsproblem, rån i närheten eller andra ordningsstörande händelser. Att det inte sker över flera kvällar på raken är väl att problemen inte återkommer på samma vis där. (Fast, en lördagskväll på östermalmstorg skulle nog lätt kunna sägas motsvara ett mindre krig i ordningstöringsgrad. Det är rätt otroligt hur mycket folk skriker, slåss, kräks och skräpar ner där).

Men, snarare än något annat tror jag att det handlar om SL som tar till en dålig lösning på ett svårt problem. Jag vet inte direkt hur det skulle kunna lösas, det är ju rätt mångbottnat i "utanförskap" (jag hatar det ordet) och allt sådant där. Anmärkningsvärt är det dock att Stockholms samlade poliser och väktare med hundpatruller inte kunnat hålla ordning. Vad det säger om ordningsmakten att de inte kan hålla koll på lite hulliganer, har jag ingen aning om. Det framstår i alla fall som lite märkligt. Jag menar, våld brukar ju trots allt funka, hur sorgligt det än är... En bra början till lösning enligt mig vore, i alla fall att om de bestämmer sig för att hålla stationen stängd, att sätta in en fungerande ersättningstrafik för Rinkebyborna. De borde inte behöva ha så mycket strul för något som några få ställer till med.

Kommentarer
Postat av: Petter

Att rinkebyborna rasar är just för att SL inte har ordnat ersättningsbussar. Detta är inte ok!
Vid andra stationer ordnas det ersättningsbussar omedelbart vid trafikstopp och sådant.
Men nu har inte SL ens informerat passagerarna vad de ska göra, bara att tåget inte stannar vid rinkeby. Detta sent på kvällen. Det är efteråt de i media säger att de hänvisas till andra bussar o t-bana stationer. riktigt dåligt av SL.

Egentligen borde polisen lösa detta problem genom att avlägsna ungjävlarna. De har nog inte orkat!

2007-12-29 @ 12:03:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback