filmtips

Det finns massvis med sidor på internet där man kan registrera sig och visa vem man är genom vilken kultur man konsumerar. last.fm för musik är ett exempel, men det finns många fler. På alla dessa sidor drabbas man ju alltid av lite prestations- och prettoångest. Det gäller att ha sett/hört rätt saker och satt rätt betyg på dem. Åtminstone om man ska hårddra det så kan det verkligen upplevas så. Nu i dagarna har jag i alla fall reggat mig på en ny sådan här sajt: filmtipset.se, där jag nu finns och helt utan någon som helst skam i kroppen skyltar med mitt kulturbarbari. Om du blir medlem där så tveka inte att lägg till mig som kompis.

Här är i alla fall de filmer jag bestämde mig för att belöna med en femma under kvällens genomgång:
Namn År Regissör Betyg
Dancer in the Dark 2000 Lars von Trier        5
En djävulsk romans 1999 Roger Kumble        5
Farväl Falkenberg 2006 Jesper Ganslandt        5
Ghost World 2000 Terry Zwigoff        5
Hedwig and the Angry Inch 2001 John Cameron Mitchell        5
Innocence 2004 Mamoru Oshii        5
Lost in Translation 2003 Sofia Coppola        5
Matrix 1999 Andy Wachowski, Larry Wachowski        5
Princess Mononoke 1997 Hayao Miyazaki        5
Spirited Away 2001 Hayao Miyazaki        5

Kommentarer
Postat av: Gwellmyn

Sånt där tycker jag är otroligt intressant. Eftersom man frågar sig oftast, "vad tycker jag egentligen om filmen nu, om jag skulle se om den". Man har alltid ett första intryck av saker och ting och speciellt film. Det är inte alltid som filmen är lika bra när man ser om den några år senare, eftersom andra filmer har dykt upp som har förändrat bilden av kanske den gener som filmen tillhör eller så har man bara ändrat sin smak.
Som i fallet med Matrix. När den väl hade premiär och jag såg den för första gången skulle jag lugnt säga att det var en 5:a. Jag är inte alls säker på att jag skulle tycka det samma idag, även om det fortfarande är en mycket bra film.

2007-06-17 @ 22:12:29
Postat av: Sofia

jag har addat dig nu!!
Och man får ju faktiskt omvärdera sina betyg, rätt trevligt faktiskt.

2007-06-18 @ 16:19:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback