japan i sverige i japan i sverige

Idag har varit en händelserik dag. Eller, det har hänt saker, vilket på senare tid blivit min definition på händelserik. På morgonen mådde jag illa och hade ont i huvudet. Så jag gick inte till skolan. Istället sov jag tre timmar till och sen ägnade jag dagtiden åt att städa. Jag kan inte förstå varför det tar tre, fyra timmar att städa mitt rum på 14 kvadratmeter. Men det gör det i alla fall.

Sen kom mina t-shirts som jag hade beställt! Jag ska försöka göra en liten modevisning så ni får se. De är väldigt fina måste jag säga. Efter att jag öppnat det postpaketet så gick jag iväg till en intervju som några elever på det närliggande universitetet anordnat med mig. De skulle göra ett arbete om japansk kultur i världen och sen hålla en presentation om det och tyckte tydligen att det var en mycket fin idé att intervjua en utlänning. Jag misstänker att det var tre stycken manganördar som intervjuade mig. Det var åtminstone vad de valt att koncentrera sitt arbete kring; hur manga tas emot och ses på omkring i världen.

Det är svårt att bli intervjuad. Framför allt om ett ämne som man inte har så stor koll på. Men jag gjorde så gott jag kunde och svarade på frågorna efter hur jag uppfattat saker. Bland annat då så sa jag att de flesta unga i sverige är medvetna om begreppet manga/anime som de särskiljer från andra länders serieproduktion och tecknade filmer. Sedan sa jag också att i de äldre generationerna är man inte riktigt med på att tecknade saker också kan vara riktiga till vuxna utan att om det är tecknet så blir det per automagi sett som något för barn. Jag berättade lite om sushiexplosionen och att tv-spel var väldigt populärt och att alla de här sakerna tillsammans tryckte på någon slags japanboom i Sverige. Men, jag undrar: är det verkligen så? Vet folk i allmänhet något om Japan och vad vet de i sådana fall? Jag fick frågor om "harakiri, geisha och fuji-yama" är berömda i Sverige för de hade tydligen hört att de koncepten var berömda utomlands och shinkansen nämnde de också. Och jag visste inte riktigt vad jag skulle svara. I min värld är det allmänt kända begrepp, men i Sverige i allmänhet? Vad säger ni? Vad vet folk i Sverige om Japan?

En annan sak de undrade om var ifall vi läser något om Japan i skolan och framför allt i historia. Men, det gör vi väl inte? På sin höjd läser man lite om att japan deltog i andra världskriget på Tyskarnas sida och inte var så snälla. Och i samhällskunskapen om Japans roll i ekonomin och den ekonomiska tillväxten efter andra världskriget. Jag kände mig dock otroligt osäker på allt det här. Sen det som kallas traditionell japansk kultur har vi väl ännu sämre koll på?... Upplys mig! Hur ligger det till?

Nåja, en sak till. Det mest freaky jag sett i Japan på länge såg jag på vägen till intervjun. Utanför frisersalongen bara ett stenkast från stationen står en japansk
sarariman stå med penisen i vädret och kissa ner i en gatubrunn helt ogenerat. Jag gick och åt på en onigiri och drack té samtidigt och blev djupt chockad. Förstod dock samtidigt att jag nog varit i Japan rätt länge när jag lika snabbt som jag inser vad det är jag ser förtränger det och kopplar på skygglapparna så att jag helt lyckas undvika på att titta på spektaklet. Dock någonstans inom mig så är det en mycket jobbig minnesbild som någon gång kommer behöva bearbetas...

Kommentarer
Postat av: Tobias

Geisha, är inte det det där godiset med rosa papper =P

Allvarligt talat så tror jag inte att folk har så stor koll på japan i sverige, i alla fall inte så stor som de tror sig ha. Det ses antagligen fortfarande som ett "ching-chong" land som min far skulle ha uttryckt det. Ett land fullt av stelbenta traditioner och där de pratar konstigt.

2007-05-17 @ 19:07:41
Postat av: Arktos

jag håller med Tobias. Folk känner inte till japan så mycket alls. Förutom typ högteknologi och bilar, samurajer (med svärd osv.) men blanddar nog ofta ihop det med Kina och annat sydostaktigt. Men sushi och manga är vi medvetna om
Vad vi lär oss i skolan är inte mycket. Typ det du skrev men inte så mycket efter kriget, mer bara hur onda axelmakterna var. Hur dessa två fascistiska vidiga krigsmaskiner hotade världen.
Den japanska ekonomiska framgången får man så att säga fatta själv det är ingen som förklarar det.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback