filmtips

Imorse när jag vaknade kollade jag kallendern och insåg att jag inte har någonting för mig förän klockan sex ikväll. Rådvill över vad jag skulle ta mig till med all tid (plugga var inte riktigt ett alternativ av någon anledning) så bestämde jag mig för att kolla på en film som jag köpte här om veckan. Filmen heter Nausicaä and the valley of the wind och är av samma regisör som Spirited Away och Howl's moving castle.

Jag hade sett den förut, men när jag satte filmen i spelaren och började titta insåg jag att jag faktiskt inte kom ihåg något alls. Så tänker jag efter lite och kommer på att jag såg den när jag läste lite japanska på gymnasiet, alltså såg jag den 2000 eller 2001. Det är ju hur länge sen som helst!

Filmen var i alla fall väldigt bra. Den utspelar sig i en värld där miljön är helt förstörd och människorna lever i spillorna av gamla civilisationer, ständigt rädda för att sluckas av Förruttnelsens hav. Jag ska inte gå in på handlingen, men den påminde mig återigen om hur engagerad i miljön den där Miyazaki Hayao är. Något jag kan känna att jag borde försöka vara lite mer av (kanske något för min skuldbekännelse).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback