mat och mat

Kring tolvtiden idag åkte jag hem till min mor för att bli bjuden på lunch. Vi hade ett bra samtal om klass och tillhörighet. Konst och mindervärdeskomplex. Dessutom fick jag god mat. Det var fisk med apelsin och lite kryddor. Trots min skepsis till mat med frukt i så var det här överraskande gott. Till det fick jag kladdkaka till efterrätt. En riktigt lyckad lunch.

Sen drog jag ner på stan för att möta upp med Anna Kerstin. Vi drog runt och fixade bankkort och hade oss. Gick förbi thehuset vid hötorget där jag köpte följande té-sorter:
  • Saffron
  • Earl Grey Creme
  • Roiboos Chili
De sorterna, tillsammans med det japanska körsbärstéet som mamma gav mig när jag flyttade tillbaka hit, gör att jag har en bra tésamling här hemma. Inte för att jag är någon storkonsument, men jag gillar tanken på att ha gott té när jag får lust att dricka det.

Var också förbi pärlhuset och japanska torget, tyvärr hade de ingen kimuchi på det sistnämnda. De visste däremot om ett koreansk ställe som sålde kimuchi, dit vi gick och tittade. Tyvärr var det inte billigt, så jag fick hoppa det idag. Kanske till januari när jag kommer vara mindre fattig.

När klockan började närma sig middag bestämde vi (jag och Anna Kerstin) för att dra en kebab. Det är alltid gott och stället vid stadsbiblioteket har verkligen blivit mycket bättre. Aolin var över all förväntan.

Sen gick vi in på stadsbiblioteket och kollade lite. Biblioteket är helt fantastiska. I alla fall bland sakerna vi kollade in var förslagen för hur Stadsbiblioteket ska byggas om. Vi föll båda för förslaget "
cut" och förslaget "bookhill". Till vår motivering hörde att de kändes moderna, men inte sådär jobbigt futuristiska som allting annars gör nu för tiden. Sen skrattade vi och kände oss gamla och reaktionära.

I talboksbiblioteket förstod jag inte varför "hörselskadade" räknas in i gruppen som kan ha svårt att läsa tryckt text och därför får låna talböcker...

Nu sitter jag hemma och tänkte försöka plugga. Det kommer jag nog inte göra. Tusan också.

Kommentarer
Postat av: Kim

Jag rekommenderar Lapsansouchon-te, om man gillar rökiga smaker.

Omi Foods vid hötorget har kimchi, men den var inte så god. Kanske om man steker den och gör en kimchichahan ...

Däremot har både Omi och Japanska torget gochusan av samma märke som fanns på Ooseki.

2007-10-16 @ 20:49:40
Postat av: Kim

LapsanGsouchonG ska det vara.

2007-10-16 @ 20:50:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback