VG-barn

På min gamla gymnasieskola fanns det två typer (om man ska hårddra det) MVG-barn och VG-barn. Helt enkelt de som fick flest MVG i betyg eller flest VG. VG-barn var helt enkelt lite lagom nedsättande med den ungefärliga betydelsen: inte lika smart som resten / medelmåtta. Jag lyckades med nöd och näppe tillhöra MVG-barnen. Inte för att jag hade en överväldigande mängd MVG:n, men för att jag fick dem utan ansträngning och därtill var verbal och aktiv på lektionerna.

Sen fanns ju, förstås, de som var för coola för att inte bry sig och skolkade bort allting, skillnaden mellan min gymnasieskola och en "vanlig" skola var kanske det att de här ungdomarna inte skolkade för att de var "skoltrötta", "inte intresserade" eller från "dåliga hem" eller "socialt svåra bakgrunder" osv osv. De skolkade för att de var för "konstnärliga", "häftiga", "jobbade med sin nya tavla", "konstprojekt" "spelade i sitt band" och så vidare. Det behöver kanske inte tilläggas att de flesta av den här kategorin gick på någon av estetlinjerna som ungefär hälften av skolan, även om några få hade sipprat in i samhällsprogrammen och naturprogrammen. Den här kategorin kunde både göra att vi andra dömdes hårdare eller mjukare. Ett exempel på det förstnämnda är när jag skolkade lika mycket som den i min klass som skolkade mest. Det ledde till att jag fick ett hot om att de skulle dra in mitt CSN. Däremot så fick den personen som skolkade lika mycket som jag (om jag inte minns fel var det 80% den aktuella månaden) inte fick samma hot ifrån lärararna. När jag lite argt frågade varför fick jag svaret "vi förväntar oss mer av dig Tomas". Justja, jag var ju ett MVG-barn...

Hela den här utläggningen om min skola skulle egentligen bara mynna ut i det att jag fick VG på min tenta i Kinas politik och ekonomi. Jag hade inte pluggat särskilt mycket så jag kan inte säga att jag förtjänat betyget, men jag är bra på att memorera fakta helt enkelt. Sen är det ju alltid skönt med en liten självförtroendeboost såhär i mitt i terminen då man lätt svackar lite.Och om inte annat så är det kul att det på universitetet är bra att vara ett "VG-barn" och att det inte nödvändigtvis ligger en i fatet om man råkar skolka någon gång ibland.

Annars så dricker jag roiboosté smaksatt med chili och det är väldigt gott. Av någon anledning tycker jag det luktar lite kanel.

Kommentarer
Postat av: Gwellmyn

Nu när jag går på högskola tänker jag inte alls lika mycket på betygen. Jag försöker mest ta mig igenom utbildningen och om jag då får G eller VG spelar verkligen ingen som helst roll.

Däremot var det en annan femma i gymnasiet. Då var betygen betydligt viktigare, även om jag aldrig var med om att det fanns en MVG och en VG gruppering.

2007-10-23 @ 08:42:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback