En riktig lösning

Nu ska vi se här. Vad tror vi är effektivast, två poliser som kommer och släpar dig till skolan (dit du verkligen verkligen inte vill gå) eller den här metoden?

Jag vet inte riktigt, men jag tror rätt mycket på den senare varianten. Precis som det står i artikeln så är skolkare knappast någon homogen grupp. Och att använda tvångsmedel som polisen är säkert effektivt på de flesta i ungefär en dag, upp till en vecka. Gör man inget åt orsaken utan bara åt symptomen kan man knappast hoppas åstadkomma någon långvarig förändring, om man inte vill skicka polisen hem till skolkarna var eviga dag. Tvångsmedel är sällan någon särskilt bra lösning för någonting egentligen.

'suck'

Vore det inte bra med aga också, förresten? När vi ändå pratar tvångsmedel liksom...

..... raljera raljera ...

Kommentarer
Postat av: KL

Syftet med att återinföra möjligheten till polishämtning var som bekant(?) att det ska användas för extremfall där både barnet och föräldrarna vägrar samarbeta med skola och socialtjänst.

Det är förstås jättebra att Sundbyberg använder "mjuka" metoder för enkla fall av skolk pga social fobi eller enkla fall där föräldrarna faktiskt är kontaktbara och intresserade av att försöka få in ett kriminellt belastat barn på rätt spår.

Det är två olika metoder för två olika sorts skolkare. Det är pajasaktigt att försöka ställa metoderna mot varandra. Ingen vill hämta ett barn med social fobi till skolan med polis. Ingen socialförvaltning kan få ett barn med vanekriminalitet att sluta skolka med hjälp av "samtal" och "handlingsplaner" om varken föräldrarna eller barnet är kontaktbara och samarbetsvilliga.

Snart kommer nog pajasarna i debatten föreslå att polismyndigheten helt ska avskaffas och ersättas med en enda gigantisk socialtjänst. Byt ut alla poliser i Sverige mot endast kuratorer. Realismen står som spön i backen... suck

2008-02-13 @ 13:33:37
Postat av: Arktos

jag förstår faktiskt inte riktigt hur det ska hjälpa att tvinga skolkaren till skolan.

Att en elev är i skolan men inte vill lära sig ser möjligen bra ut på pappret, men eleven lär sig nog inte mycket. Det som behövs är att man tar tag i skolkaren som individ och löser de problem som uppenbarligen finns.

Att tvinga folk till skolan lär bara ut lydnad eller att staten är en tvångsmakt. Det kanske var något som man kunde acceptera förr (när det nu var) men absolut inget man kan tycka idag, om man inte då är för att statuera att man inte ska gå emot det staten säger.

Postat av: Gwellmyn

Båda artiklerna har sina poänger. Självfallet hjälper det inte att försöka tvinga ett barn till skolan. Det ligger nästan alltid något mer bakom än att barnet/ungdomen "inte känner för det" eller "orkar inte". Sundbyberg verkar ha ett genomtänkt system där de försöker gå till djupet med det enskilda problemet hos eleven.

Jag får intryck av den första artiken att författarna egentligen inte är ute efter att det ska skickas polis efter eleverna hela tiden, även om de ganska klumpigt uttrycker sig på det sättet. De säger till och med själva att bakgrunden till att eleverna är hemma har ofta med rädsla, psykologiska hinder eller liknande.

2008-02-13 @ 20:39:29
URL: http://gwellmyn.blogg.se
Postat av: k-paw

Som arktos säger, dels lär det ut bilden av staten som bara en tvångsmakt.

Men, sen vidhåller jag att det knappast fyller någon funktion att dra en skolkare till skolan utan att lösa problemen. De lär ju inte stanna kvar så fort polisen har gått liksom.

2008-02-14 @ 03:45:20
URL: http://kinapuffen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback