nött kött?

i Natt när jag var ute på en av mina lite lagom oregelbundna nattliga promenader så gick jag förbi Ritorps pizzeria och kebab (jag tror i alla fall det är så den heter). Just nu hade de specialerbjudande, 35 kronor för alla "standard.pizzor", helt klart ett billigt pris. Fast, det är inte det som är det spektakulära i berättelsen. Nedan ser ni ett foto på deras banderoll som aviserade pizzornas nya låga pris, men det var tydligen inte allt. De hade också "Giros och Nött Kebab". Nu vet jag inte om "nött kebab" kanske är en typ av kebab. "nött" skulle ju med all sannolikhet också kunna vara ett turkiskt ord. Jag skulle dock tro att det kanske är en felskrivning av nötkebab (till skillnad från gyros, som väl är fläsk?). Oavsett vilket tyckte jag att det var rätt kul. Felskrivningar i vardagen gör livet lite roligare.
image29

Det kanske dock är lite tråkigt för dem om de inte får till sin marknadsföring på en svenska som går hem i alla läger, det vanligaste är ju att man suckar när man ser dylika felskrivningar. Jag tänkte för ett ögonblick: "varför låter de inte någon svensk, alternativt med svenska som modersmål kolla stavningen". Det sorgliga är väl dock att med tanke på hur segregerat det här landet blivit att de troligtvis inte känner någon "svensksvensk". Handen på hjärtat hur många av er umgås med invandrare i någon större utsträckning? Jag vet att jag inte gör det i alla fall... 

Sen måste jag tillägga att jag är mycket tacksam för att ritorps pizzeria finns. Den har gött mig och mina vänner under mången rollspelskväll, när vi känt för att vi lyxa till det istället för att handla på den sjukt dåliga bagartorp-matbutiken. 

På återseende.

Kommentarer
Postat av: Arktos

Jag för trött i natt för att fatta vad det var som var fel med stavningen (fick mms om detta i natt för er oinsatta).

En av mina favoriter, även denna från Solna, är denna:
Hamb-
urgare & kycklin-
gklubbor

Jag har för mig att det var stavfel också, men dem minn jag inte.

Postat av: k-paw man

oj. hoppas jag inte väckte dig mitt i natten.

Ett helt underbart exempel på avstavning där i alla fall =D

2008-01-30 @ 20:14:26
URL: http://kinapuffen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback