oh dessa nätter

Ibland misslyckas vissa saker kapitalt. Man tror att något ska funka, men så vill det sig helt enkelt inte. Sömn kan verkligen vara en sådan grej. Vid ettiden i natt blev jag ruskigt trött, jag satt och kollade på ett avsnitt av familyguy och hade liksom svårt att hålla mig vaken, inte på tittar på tv-sätter, utan på det riktiga trötta sättet. Så jag gick helt enkelt och la mig. Tji fick jag. 

Klockan halv fem vaknar jag pigg som en lärka och kan inte somna om. Jag lyssnar på p1 (godmorgon världen) och diskar och fixar och försöker sedan en gång till. Det går liksom bara inte. Så jag bestämmer mig för att börja titta på tv-serien jag laddat ner. Den är baserad på Ghost in the shell (den heter till och med det, Ghost in the shell: stand alone complex) och jag måste säga att den är väldigt bra. Till att börja med kändes det lite som att de försökte trycka in en hel ghost in the shell-film på 25 minuter, men några avsnitt in i serien börjar skaparna kännas bekväma i formatet och skapar politiska intriger av rang. Det är en viktig skillnad mellan filmerna och serien. Filmerna är filosofiska och funderar kring frågor om mänsklighet med inslag av politiska intriger och deckargåtor medan tv-serien lägger tonvikten på det senare, med något enstaka inslag av frågorna som behandlas i filmerna. Nu har jag inte sett klart serien så jag ska inte ge någon slutgiltig recension, men början är helt klart lovande.

Idag börjar också den nya terminen. Ska fortsätta läsa östasiens politik och ekonomi, ett jäkligt spännande ämne. Tyvärr måste jag skriva en uppsatts. Något jag inte riktigt vet om jag har lust eller ork med. Framför allt för att jag inte har något bra ämne. Men, något lär jag väl komma på. Kanske om debatten i japan kring konstitutionens nionde paragraf. Nåja, det fixar sig väl.

Nu ska jag dock göra ett nytt försök att somna. Önska mig lycka till! Och god morgon på er allihopa.

Kommentarer
Postat av: Kim

第九条!

GitS::SAC är förövrigt obehagligt bra.

2008-01-21 @ 13:15:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback