välkommen till framtiden

Jösses. I lördags hjälpte jag min gode vän björn och hans förtjusande flickvän malin att flytta in i sin nya, gigantiska trea i Bredäng. Flyttningen gick bra, trots avsaknad av hiss på det nya stället. Och jag uppskattar alltid när saker ska flyttas. Visst det är jobbigt att bära, men allt runt omkring som händer roar min cyniska sida. Sen är det ju alltid kul för den som flyttat som får komma till sitt nya ställe och packa upp och fixa och få precis som de vill ha det. Jag ser mycket fram emot att få komma till lägenheten och häpna som jag lovade björn (som också bjöd in mig).

Efter flytten åkte jag hem till Olle och Emma (som också hjälpt till att flytta) där åt grekiskt vi grekiskt tillsammans med Elin och tittade på
bring it on. Jag skulle tro att det är en av världens bästa filmer. Jag menar "this is not a democrazy, this is a cheerocrazy!". Kan det bli bättre?

När vi sett på filmen så visade Olle mig en funktion på min mobil som gjorde mig riktigt nervös. Den heter trackID? och kan tydligen känna igen låtar. Här man en låt man vill veta vilken det är så startar man funktionen och vips så spelar den in ett litet stycke och kollar mot något slag av databas vad den heter, vilken skiva den kommer ifrån och artisten. Vi testade på lite olika saker och den klarade det mesta (utom något isländsk punkgaragegrej typ). Jag fattar inte hur det går till. Den hör ett stycke av en låt och skickar den till en databas. Men, hur den gör för att känna igen låten är det jag inte fattar. Databasen måste ju vara sjukt stor och kunna söka läskigt fort. Du kunde ju ta ett provstycke var som helst ur låten och den hittade det ändå. Bisarrt. Den här funktionen fick mig att känna det som att min mobil är intelligentare än vad jag själv är och att det nog bara är en tidsfråga innan maskinerna tar över. Hu! Välkommen till framtiden liksom. Och att tänka så här får mig återigen att känna mig gammal. Som när jag och Anna Kerstin tittade på förslagen till nytt stadsbibliotek.

Appråpå stadsbiblioteket. Idag ska jag dit och äta kebab. Jag gillar kebab alldeles för mycket för mitt eget bästa.

Kommentarer
Postat av: Kim

Antagligen någon typ av akustiskt fingeravtryck: http://en.wikipedia.org/wiki/Acoustic_fingerprint

2007-10-29 @ 13:39:48
Postat av: k-paw man

man lär sig något nytt varje dag. ballt värre.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback