mobiler, prov och hela skiten

hej och hå.

här tuffar allt vidare. nu i söndags träffade jag Iva och Yuriko två vänner sedan förra gången jag var här och det var helt fantastiskt att träffas och pratas om gammalt och nytt. Yuriko den djäveln har landat drömjobbet som översättare åt SquareEnix och Iva har precis tagit examen och håller på att leta jobb. Vi hängde i alla fall lite i Shinjuku och drack några öl och åt lite gott innan vi åkte hem, var och en till sitt.

Sedan på måndagen tog jag och Reon och åkte till Akihabara, elektronikdistriktet i Tokyo. Han skulle iväg till sitt övervaka-motorvägsbygge-jobb lite senare men vi hängde fram tills dess. Förutom att vi hängde och att jag råkade köpa två stycken Nintendo DS-spel, så hände bara en lite märklig grej. Vi gick nämligen på Maido Kissa. Vilket betyder ungefär: hembiträdeskafé. All personal där går klädd i någon slags grotesk parodi på hembiträdeskläder från tidigt nittonhundratal. All personal är flickor och ganska söta så klart. Man kallas inte för "herr kund" vilket är brukligt i japan utan alla flickorna kallar en gochuujinsama vilket väl bäst översätts med "ärevördiga mäster" eller något åt det hållet. I alla fall så är det personen som är hushållets patriark som kallas så. Sedan får man välja om man vill sitta i vardagsrummet eller vid disken. Sitter man vid disken kan man bara beställa dricka men i gengäld får man ta foton och spela spel med hembiträdena, sitter man i vardagsrummet kan man äta men får inte fota och spela spel med flickstackarna. Vi satt i vardagsrummet. Nåja, jag behöver kanske inte berätta mer om upplevelsen. Det var på det hela taget rätt absurt.

Sen idag så var det skola på allvar. Det började med ett inskrivningsprov som gick dåligt. Jag hamnade i en utav de lägre grupperna, den för folk som ligger på övre mellannivå i japanska. Jag hade inte tänkt på det innan men när jag fick reda på det blev jag lite missnöjd. Jag vet att jag kan bättre. Så jag ska i alla fall försöka hoppa upp en klass. Det kan nog gå. Sen hängde vi runt lite och fixade ditten och datten innan vi hade en sista orientering med vilka klasser och så vi får välja innan skoladagen var slut vid femsnåret. Ganska snart därpå drog jag, Kim och Myongyu in till shinjuku för att köpa en mobil. Vilket jag nu gjort! Det blev en hyffsat fräck sak som kostade 1 yen, alltså 6 öre. Nåja, nu har jag i alla fall mobil vill ni nå mig på den är nummret som följer:
+468051901982
man kan mejla till telefonen också:
[[email protected]]
ta bora bort [-- och --] så har ni emailadressen.

Sen köpte vi en riskokare och nu är jag åter hemma på korridoren. Det är snart sängdags för mig. Är redan trött. Så vi får höras en annan gång.

//Tomas

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback