pravda

Den allra bästa tidningen i helaste världen (efter Expressen) har slagit något slags rekord i töntig och dålig rubriksättning. "Dödsost kan ha sålts i Sverige" heter en artikel som just nu finns att läsa på deras hemsida. Nu har det verkligen verkligen gått för långt med löpsedelssvenskan. Om det finns människor som inte redan är trötta på tidningarnas eviga sammansättningar med "döds-" (nu innan dödsosten var det ju visst en dödsorkan) och liknande töntiga förled som ständigt dyker upp i kvällstidningarnas rubriksättningar måste de väl nu inse att det gått för långt. Till och med aftonbladet själva kan väl inte ha varit så stolta över den där rubriken.

Jag är så ofantligt utled på den här sensationssvenskan som inte är annat än fördummande och dålig. Därför presenterar jag här nedan en kort lista på ord och fraser som jag tycker att tidningarna omedelbart borde stryka ur sitt vokabulär de använder när de gör sammansättningar och rubriker:
  • chock-
  • experten:
  • svenska folket ....
  • döds- (tål att upprepas)
  • rasar (men, den verkar inte förekomma så ofta nu för tiden)
  • sex (i sammansättningar)
  • knark (i sammansättningar. extra viktigt är att det inte ska kombineras med andra ord på den här listan)
  • här är:
  • kränka (kränkt, kränkande)
Det är de enda jag kommer på så här mitt i morgonen. Kommer ni på fler får ni gärna lägga till dem som kommentarer.

Fotnot: pravda är ryska för aftonbladet.

Kommentarer
Postat av: Kim

Knarkexperten rasar: Svenska folkets dödssex chockkränkande
Appropå Pravda så hamnar den sist på en lista över medianantalet datapunkter för statistiska grafer i olika tidningar som Edward Tufte har med i sin utomordentliga Beautiful Evidence. Frågan är var Aftonbladet skulle hamna.

2007-08-22 @ 16:39:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback