jobbet

Så efter en kort julledighet på en dag är jag tillbaka till jobbet. Det är ju inte alltid så jävla hett, men jag har åtminstone skaffat sladdlöst bredband till min dator så kommunikationsgraden är hög. Dessutom kan man alltid spela wow eller ladda ner en film, eller som jag gjorde i går se på program på svts utmärkta tjänst play. Jag såg helaköttfärsreportaget (programmet som gav oss billig och säker köttfärs) och det var spännande, även om jag inte ger så mycket för metaperspektivet i reportaget. Alltså den del där de filmar när de pratar på redaktionen hur de ska genomföra projektet. Varför är sådant där metatjafs så populärt just nu? Det är som de där öppna repetitionerna på dramaten och att alla bloggar om alla projekt de håller på med. Undrar ifall det har med idol och sådana program att göra, eller om de snarare är ytterligare symptom på det hela. Ibland tycker jag det är lite tröttsamt. Såg också ett reportage som hette "SMS från låneträsket" som handlade om SMS-lånen. Jag kanske tycker att de som de intervjuade där kanske hade sig själv att skylla i väldigt stor utsträckning, snarare än att det var företagens fel (därmed inte sagt att de inte förtjänar all möjlig hjälp). Det var en bra belysning av problematiken i ämnet och det upplystes om att i finland och USA så räknas utgifterna om till en ränta på årsbasis som måste redovisas. Något jag tycker borde göras i Sverige. Delen om ocker var också intressant och jag kan nog verkligen tycka att det finns ganska goda tecken på att det är en rätt ockerliknande verksamhet som de bedriver. Lånar man 1000 spänn och får betala tillbaka 1300 i en redan knacklig ekonomi är det nog rätt stor risk att man måste ta ett lån på 1000 nästa månad också för att kunna betala tillbaka, bara det att man har 300 kronor mindre totalt sett att röra sig på. Helt klart en enligt mig lite moralist problematisk företags idé...

(till nästa blogginlägg ska jag lära mig göra styckesindelning)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback