O Party of Lenin, the strength of the people,

Så här mitt i natten har jag gett mig hän åt min sovietofiliska sida och suttit och lyssnat på den sovietiska nationalsången. Därtill blev jag lite nyfiken på olika länders, framför allt kommunistiskas sådana låtar och har googlat och fixat och hatt mig. Här nedan kommer lite länkar och betyg:

Sovetskogo Soyuza ☆☆☆☆☆ (5 av 5)
Så här ska en nationalsång låta. Rejält tryck, taktfast tempo och en riktigt bra melodi. Jag förstår att ryssland valde att behålla den här efter sovietunionens fall. Den är typ sjukt bra.

March of the volunteers
☆☆ (2 av 5)
Inte ett bra exempel på hur en sovietisk kampsång ska gå till. Dåligt tryck, ospännande och lite äcklig text (" Let our flesh and blood become our new Great Wall!") och dessutom inleds den med en oförlåtligt töntig fanfar. Bättre borde ni kunna Kina!

Aegukka
☆☆☆☆ (4 av 5)
Nordkoreas. Vad kan man säga, ett ganska bra exempel på hur det ska låta. Dock lite får lågt tempo. Texten har föredömligt lite med våld och blod att göra, men en enligt mig märklig referens till ett berg.

Kimi ga yo
☆ (1 av 5)
Japans sång om kejsaren som ska styra i åttatusen generationer. Ett enligt mig dåligt exempel på hur en nationalsång ska låta. Den är tråkig och pipig och alldeles för långsam. Dessutom är melodin alldeles för ocatchig.

Mila Rodino
 ☆☆☆☆ (4 av 5)
Den är tydligen från 1800-talet. Alltså långt före Bulgariens "revolution", men texten har ändrats ett antal gånger för att passa tidens anda. Jag gillar den dock. Föredömligt pompös. Men, inte så marschvänlig. Därav inte full pott.

La bayamesa
 ☆☆ (2 av 5)
Den kubanska. Inget speciellt eller särskilt här. Den låter lite mycket som en karusell, men inte så mycket att det måste ge poängavdrag.

Dabrowski's Mazurka
☆☆☆ (3 av 5)
Ganska neutral historia. Den låter lite för mycket "klassiskt" men ändå, helt funktionsduglig. Inget speciellt egentligen, men jag gillar att den kallas "Poland Has Not Yet Perished", som om de hela tiden känt att de verkligen verkligen är på väg att försvinna från kartan. Vilket ju hänt ett par gånger.


Det avslutar dagens (nattens) meningslösheter. Jag vill dock bara lägga till en disclaimer. Jag ogillar fascism i vilken form den än kommer (kanske särskilt kommunistisk sådan, men sydafrika och chile var inga fina länder det heller) och stödjer inte på något sett det som skedde i Soviet Unionen och det som händer i Kina och Nord Korea. Jag bara har en fabläss för den här typen av låtar och estetik, ni vet karlar som skördar åkrar och stora maskiner som brummar och betongblock byggda åt folket!. Den är äcklande och fascinerande och ingen eller inget land har någonsin lyckats så bra med det som Soviet Unionen, som dock fortfarande var ett hemskt hemsk hemskt land. Så nu har jag sagt det också.

Får jag lust och tid kommer det komma fler recensioner av nationalsånger.

Kommentarer
Postat av: Arktos

ett fantastiskt inlägg. Även om jag endast hört den Ryska nationalsången. DEt är för övrigt, precis som du säger, så storslagen och medryckande som en nationalsång ska vara. Men för ett land som Sverige är den allt för storslagen.
apropå Ryssar. Det var två ryska kvinnor i dag på t-banan som frågade mig om den vi satt på gick till t-centralen (vilken den inte gjorde). Det roliga var att de frågade på ryska. Tur att de frågade mig...

Postat av: k-paw man

ja verkligen... sverige har liksom inget att backa upp en låt som Sovetskogo Soyuza med. Tyvärr är ju vår "du gamla du fria" helt fruktansvärd tycker jag. Dock bättre än det skrattredande förslaget att ersätta den med "öppna landskap".
Coolt det där med ryskorna. Så vad svarade du? "da"? Blev det någon konversation av det?

2007-07-09 @ 16:19:36
URL: http://kinapuffen.blogg.se
Postat av: arkros

nä, tyvärr inte, de kaswtade sig av för att åka åt rätt håll.
"Du gamla, du fria" är visserligen långt ifrån den bästa nationalsången, men den är inte en katastrof. Och det är på något sätt fel att byta nationalsång, man får liksom leva med den man bestömt sig för.
Fast med Sveriges nationalsymboler är det ju allmänt sio ch så med, vi har inget konkret att bygga upp dem kring.

2007-07-10 @ 09:08:47
URL: http://arktos.blogg.se
Postat av: k-paw man

jag vet inte.. jag tycker den är ganska dålig. hmm. men det kanske är någon slags allergi snarare än att den faktiskt är dålig.
jag tycker man kan få byta, men det krävs något stort, typ ett krig och ett bytt system. en revolution eller något liknande.
det är väl midsommar eller något liknande bieget vi skulle få bygga upp ett runt.. Eller typ, astrid lindgren.

2007-07-10 @ 15:40:37
URL: http://kinapuffen.blogg.se
Postat av: Modey

Hehe, tänk att ha vårskrikslåten från Ronja Rövardotter som en oartikulerad nationalhymn. Vi brukade nyttja den till Flogstavrålet i Uppsala och den funkade ganska bra, ekandes mellan studenthusen. :)

2007-07-11 @ 02:07:52
Postat av: k-paw man

ronja rövardottir skulle nog fungera förvånansvärt bra =D Skulle framför allt vara ganska kul de få gånger vi råkar ta en medalj i OS.
Det där med flogstavrålet har jag dock aldrig helt och hållet förstått mig på. Är det liksom studenternas vårvrål?

2007-07-11 @ 04:33:35
URL: http://kinapuffen.blogg.se
Postat av: Modey

Nej, det är ett oartikulerat skrik som sker varje kväll klockan tio i studentbostadsområdet Flogsta. Upprätthålls av tradition och ångest, eller fylla.

2007-07-13 @ 01:35:07
Postat av: k-paw man

jajustja. nu när det säger det så minns jag ju att du berättat om det förut.. förlåt! viljan är god men minnet är kort.
Det låter.. mest ångestgivande.... men, det kanske är ett bra sätt att få utlopp för ens känslor.

2007-07-16 @ 17:18:51
URL: http://kinapuffen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback