idag är det första maj, ut på gatorna med er!

DN refererar som hastigast ett debattinlägg i expressen (denna fantastiska blaska), från moderaternas partisekreterare. Visst är det fint att det nya arbetarpartiet också hyllar första maj, men jag har så oerhört svårt att ta det på allvar. Alla deras utspel om "arbetslinjen" som socialdemokraterna sägs ha övergivit, eller om hur de arbetar för att att arbetarna ska få det bättre och så vidare känns mest som kosmetika på gammal vanlig borgelig politik. Och allt de har gjort hitintills har väl bevisat det. Den där tusenlappen extra vi blev lovade blev på sin höjd femhundra kronor. Förmögenhetsskatten och fastighetsskatten slopas, något som nästan enbart kommer de rika till godo. A-kassan sänks  och så vidare. Nåja, det har sagts förrut och bättre av ändra än mig så det behöver väl inte kommenteras mer.

Vad gäller första maj är jag dock av åsikten att det är en viktig dag. En chans för oss, att precis som moderaten skriver ovan, samla oss och protestera och demonstrera. Det är viktigt att stå upp för ideal och för tankar och idéer. Så ut med er på gator och torg och vifta med fanorna. Det behövs! Och kanske hörs inte just din röst i bruset men den är ändå jätteviktig.

Här i japan har nog ingen hört talas om första maj som arbetaredagen. Det här är ju landet där man strejkar på rasten och fackföreningens ledare utses av företagen eller åtminstone i sammarbete med dem. Så här blir det tyvärr inget demonstrerande för mig. Däremot är det Golden Week här i Japan. Under en vecka infaller en stor del av årets alla röda dagar och de utslitna japanerna får lite extra tid att vila upp sig på. Vilket betyder att alla hotell, båtar, tåg, vandrarhem, flyg och bussar till och från även det mest ointressanta turistobjekt är fullbokat. De vet hur man vilar ut! Helt enkelt genom att trängas i färdmedel och på turistställen. Jippie. Jag tänker stanna hemma och spela tv-spel och på sin höjd våga mig ut för middag och öl med några kompisar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback