i finland har man vapen (och här med och där med)

DN.se skriver om massvis om skolskjutningarna i Finland. Själv är jag inte så förfånad, det kändes mest som en tidsfråga innan det skulle hända här i den här delen av världen också. Sen tar de också upp att det på facebook bildats en grupp som sympatiserar med mördaren. Jag kan inte riktigt förstå den här grejen med att facebookgrupper blir nyheter. Som den där stoppa gatuvåldsgruppen. Det måste verkligen till något extraordinärt för att jag ska kunna tycka att det som händer på facebook är relevant eller intressant på något vis. Sen att de som skapat gruppen verkar rätt förvirrade i sin argumentation och antingen är facister (av vissa citat att dömma) eller bara dåliga provokatörer gör det hela än värre.

Jag håller dock med gruppen i två saker. Det som hände i Jokala är ett resultat av vårt samhälle, något vi måste inse. Det gör inte att man kan låta bli att fördöma handlingarna. Att mörda människor är liksom alltid fel. Jag delar också en viss sympati inför gärningsmannen. Hur mår en människa som utför ett sådant här dåd? Det andra jag håller med dem om är att det troligtvis är något som vi kommer få se mer av. Ju hårdare samhällen vi bygger, desto större skillnader mellan fattiga och rika, de med socialt kapital och de utan, desto mer sådana här dåd kommer att ske. Varje sån här händelse är en väckarklocka. Men, det känns som att vi vägrar vakna. Folk vill skylla det på vapenlagar eller enskilt störda individer. Det här är en fråga som är så mycket större.

Det kommer att ske igen. Vi kommer bli lika upprörda och förvånade och undra "hur kan sådant här få ske?" och ändå så tror jag inget kommer att ändras.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback