återvändskrock

Två veckor. Tiden går fort. Jag har rusat fram och tillbaka, träffat massor med gamla vänner och haft mig. Det har varit två bra veckor.

Idag gick jag till den nya gallerian i det som en gång var skatteskrapan. Förutom den otroligt fula skylten var det en trevlig galleria. Framför allt har den öppet fram till nio på kvällen! Något som vi knappast är bortskämda med i det här landet.

Men, under den här tiden som jag varit hemma så har jag insett hur mycket jag vant mig vid Japan och jag gör massor med missar framför allt i det vardagliga handlandet. Nedan kommer två talande exempel som rör packning i affärer:

1. När jag handlade på Willys ställde jag upp hela varukorgen med varor i och allt på rullbandet. När expediten tittade jättekonstigt på mig förstod jag att något var fel och kom snart på att i det här landet plockar man själv upp varorna på bandet. Istället för att expediten lyfter över dem i en annan korg som man sen bär iväg till packningsdisken.

2. På 7-eleven och liknande affärer står jag länge och väntar på att personalen ska packa mina saker åt mig.


Andra saker man märker är hur lite folk det är i det här landet. Stressgången på t-centralen i rusning känns liksom inte så packad med folk. Dessutom har folk inget tunnelbanevett i det här landet. Alla står vid dörrarna och trängs och har sig och alla verkar förvänta sig att kunna ha en egen kvadratmeter att stå på. Maka er för fan!

En hel del saker är dock bättre här. Typ, lakritsen vad gäller godis och gott. Lokaltrafiken har bussar som går till vettiga ställen och ofta. Tvättmaskiner som inte förstör kläderna. Gott bröd med pålägg. Skön säng.

Ja, det var lite helt slumpmässiga saker om min återanpassningsprocess.

Kommentarer
Postat av: Baburuman

Halloj!
Råkade hitta din blogg av en slump när jag googlada! Har spenaderat ett tag nu med att läsa de flesta av dina inlägg och finner dem väldigt intressanta och skrattar åt visa av dina händelser så som händelserna här i Sverige nylligen. Det är så att jag har ett brinnande intresse för japansk kultur, språk, filmer och musik. Dock så är jag inte så himla kunnig språket, men är på väg!
Jag ska till Japan för andra gången om ca 12 dagar och bo i Tokyo och besöka Kobe, Kyoto och Osaka i en månad! Min fråga till dig är om du har tid/lust att svara på några frågor angående några ting där borta, så jag är mera förberedd till min resa! Du har större koll på läget än vad jag har, och skulle verklien bli otroligt tacksam och glad om du har tid att svara!
Mvh Daniel


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback