gener, celler, embryon

Argh!!
Här kommer man hem mitt i natten efter lite öl och likte karaoke och är glad och full av livslust. Och så läser man det här om
Felix och hans bror på DN.se. Och jag blir så arg. Så otroligt arg. Vad finns det för socialstyrelsen att överväga? Vad är det som tar sådan tid? Att skapa ett oidentifierbart cellkluster som kan donera och ge liv? Hur tusan kan det anses oetiskt om man bortser från, enligt mig, galna tankar om att liv uppstår vid befruktelse. Framför allt när det handlar om en befruktelse som inte skulle blivit av om det inte vore för att kunna ge cellerna till någon annan.

Det här, precis som genmanipulering överlag är så otroligt oproblematiskt för mig. Genteknik är människans framtid. Och i nuet, för guds skull, låt inte gamla och rädda värderingar, etik och uppfattningar om vad liv är stoppa möjligheten att rädda åtminstone någon liten del av den familj skriver om.

Kommentarer
Postat av: Arktos

Gentekniken är vår framtid, vår makt över vår utveckling. Det är att vara människa att använda sitt förnuft. Men det finns många mäniskor som fasar inför människans möjligheter och räds varje förändring.

Postat av: k-paw man

jag vet. det är sorgligt...
och det sorgligaste är när folk säger "människan ska inte leka gud". Det är väl precis det vi ska göra! Tanken att det finns någon slags entitet som ska ha monopol på skapelse gör mig så fruktansvärt frustrerad och dessutom... Skapade den där entiteten människan får den skylla sig själv. Vi blev nog lite bättre än den tänkt sig. (och sämre.. på vissa sätt!)
Ett emotionellt svar...

2007-06-01 @ 07:13:43
URL: http://kinapuffen.blogg.se
Postat av: Arkos

"Jag är min egen Gud"

2007-06-03 @ 12:49:33
URL: http://arktos.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback